Ahad, 7 September 2008

Misteri Bulan Madu

Terlanjur gua dah tulis tentang mangsa dalam produksi, gua akan bongkarkan satu cerita bagaimana gua jadi mangsa selepas menyiapkan sebuah skrip telemovie bertajuk 'Misteri Bulan Madu'.

Masa itu gua memang tengah pokai. Jadi bila dapat tawaran menulis skrip itu, memang gua seronok giler. Apa tidaknya! Siap skrip tentulah dapat bayaran.

Mengikut sinopsis yang diberi kepada gua, lokasi cerita ini 70% di New York. Pada mulanya gua pening juga memikirkan macam mana gua nak buat skrip ini, kerana gua sendiri tidak pernah pijak kaki di New York. Tapi apapun kita sebagai penulis mesti kreatif.

Alhamdulillah, akhirnya gua berjaya juga menyiapkan skrip itu. Gua sendiri pun macam tak percaya. Macam penulis skrip Hollywood pulak rasanya. Heheheee...!!

Setelah diserah kepada produser cum pengarah telemovie itu, gua diminta tunggu dulu bayarannya kerana dia hendak dapat kelulusan dari Astro dulu. Gua akur.

Selang 2 minggu gua dipanggil ke Astro untuk sedikit pengolahan jalan ceritanya. Gua pergi ke pejabat Astro masa itu terletak di Jalan Raja Chulan. Gua dibawa berjumpa dengan Dr. Mahadi J. Murad dan Encik Sharafuddin Sharif.

Setelah berbincang panjang lebar, gua terpaksa olah balik skrip itu mengikut garis panduan dan citarasa pihak Astro.

Tak apa. Gua balik rumah terus repair balik. Bila dah siap gua sendiri pergi hantar ke Astro untuk kelulusannya. Mereka setuju dengan pengolahan yang gua buat itu.

Hehehe...seronoknya rasa.

Tapi produser cum pengarah telemovie ini mula main silap mata dengan gua. Bila telefon, dia ada di pejabat. Bila gua pergi untuk ambil bayaran, dia hilang dari pejabat.

Alih-alih gua dapat tahu mereka dah ke New York untuk melakukan penggambaran. Nampaknya gua terpaksalah tunggu dia balik.

Bila dia balik ke Malaysia setelah berjaya melakukan penggambaran, dia masih lagi main silap mata dengan gua. Telefon ada di pejabat, bila pergi dia hilang.

Alih-alih telemovie itu sudah disiarkan di Astro, tapi duit skrip gua tak dapat lagi.

Gua terpaksa pergi mengadu kepada Wendy Wong tuanpunya cerita itu. Wendy terkejut apabila dapat tahu gua masih tak dapat bayaran. Dia marah-marah terus telefon produser cum pengarah itu. Selepas itu Wendy minta pergi ke pejabat produser itu untuk ambil bayaran.

Bila gua pergi sana, seperti biasa produser cum pengarah itu hilang. Tapi dia tinggal sekeping cek untuk gua.

Setiausahanya hulurkan cek itu dan minta gua tandatangan menerimanya. Tapi gua terkejut giler apabila melihat jumlahnya hanya sebanyak seribu lima ratus sahaja.

Gua cuba argue kerana gua dijanjikan bayaran sebanyak lima ribu. Tapi secretary yang berpakaian sexy itu hanya menggonyangkan bahunya sehingga buah beteknya turut bergegar. Katanya itulah bayaran untuk gua.

Nak tak nak, walaupun hati bengkak, gua terpaksa ambil juga. Dengan lemah longlai gua turun dari tangga pejabatnya dan tak semena-mena gua tersilap melangkah membuatkan gua hampir tersungkur.

Kali ini gua dah tak boleh ketawa lagi. Hati tengah bengkak giler....!!!

Tiada ulasan: