Ahad, 7 September 2008

Dana FINAS

Bak dana FINAS ni gua bukannya seorang yang pakar. Tapi apa yang gua tau kerajaan ada menyediakan peruntukkan sebanyak 50 juta ringgit setahun untuk industri perfileman Malaysia. Ini katanya diuruskan oleh FINAS.

Gua pun seronok dan bangga juga dengan peruntukkan kerajaan ini. Setidaknya produser kita bolehlah meraih rezeki dan glamour dalam menerbitkan filem. Dengan peruntukkan sejumlah itu kalau dicongak secara bodoh pun kita dah mampu terbitkan 33 buah filem setahun dengan anggaran bajet 1.5 juta bagi sebuah filem.

Dengan 33 buah filem setahun kira dah okay tu...! Setidaknya setiap bulan kita ada antara dua atau tiga buah filem Malaysia ditayangkan di pawagam. Itu dah kira meriah.

Tetapi yang hairan bin ajaib atau ajaib binti heran, adakah kita menerbitkan filem sebanyak itu setiap tahun? Adakah kesemua peruntukkan kerajaan itu disalurkan kepada produser filem?

Mungkin ada kot! Gua tak berani komen sangat kerana gua bukan arif tentang itu. Nantikan tak pasal-pasal gua di ban oleh FINAS. Usahkan nak masuk pejabat FINAS, masuk kawasan FINAS dengan kereta antik gua pun sudah kena halau.

Tapi gua adalah sekali pernah ikut satu produser buat presentation skrip filem di pejabat FINAS. Setelah dibuat presentation secara details (sebenarnya rekaan produser untuk menyakinkan FINAS) siap dengan slide show, pihak panel FINAS terus bersetuju dan luluskan pinjaman dana itu.

Produser pun bukan main seronok lagi. Maklumkan baru pertama kali hendak menerbitkan filem. Dengan lulusnya pinjaman itu, produser sudah mula teneng-teneng nak upgrade pejabatnya dan tukar kereta baru.

Dah jadi produser filem takkan nak pakai Proton lagi. Kenalah pakai Merc atau BMW. Baru ada kelas. Barulah di respect orang. Aku ni kan produser filem!

Tapi dana FINAS itu dipegang oleh bank SME. Tak pasal-pasal pulak pegawai bank ini lebih seni daripada orang seni. Pelakon yang dicadangkan itu tak sesuai. Tak ada commercial value. Produser diminta gantikan pelakon yang sudah dicadangkan itu kepada pelakon lain pulak. Dah tak boleh tersengih lagi produser dibuatnya.

Satu lagi syarat, produser kena mulakan dulu penggambaran selama 10 hari, barulah pihak bank akan datang ke lokasi untuk penilaian sebelum duit pinjaman itu dikeluarkan.

Congak punya congak nak mulakan dulu penggambaran selama 10 hari, produser kena keluarkan duit sendiri dulu sebanyak empat ratus ribu. Mana nak cekau duit sebanyak itu.

Kalau masa pre-pro dulu produser boleh bawa artis dan krew bincang di restoran mewah, kali ini nak bincang kat warung bawah pokok pun dah payah. Nak telan liur pun terasa perit anak tekak.

Tiada ulasan: